Τι νέο υπάρχει?       English version

Μάθημα

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΦΥΤΩΝ

Πληροφορίες Μαθήματος

Τίτλος ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΦΥΤΩΝ / ENVIRONMENTAL PLANT PHYSIOLOGY
Κωδικός Β.ΜΒ.7.3
Σχολή Θετικών Επιστημών
Τμήμα Βιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο 1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος Διδασκαλίας Χειμερινή
Υπεύθυνος/η Παρασκευή Μαλέα
Γνωστικό Αντικείμενο ΓΕΝΕΤΙΚΗ
Κατάσταση Ενεργό
Course ID 40001179

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήμα Βιολογίας (2010-σήμερα)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
Κορμός Επιλογής 7 4 6

Πληροφορίες Τάξης

Τίτλος ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΦΥΤΩΝ
Ακαδημαϊκό Έτος 2015 – 2016
Περίοδος Τάξης Χειμερινή
Διδάσκοντες
Class ID
600004452
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής ΠεριοχήςΠρόκειται για τα μαθήματα εκείνα που αναφέρονται σε γνωστικά πεδία που εντάσσονται άμεσα στο επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών. Συνήθως διδάσκονται από το δεύτερο εξάμηνο των σπουδών και μετά, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται η ένταξή τους και στο πρώτο. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι η Φυσιολογία φυτών, η Βιολογία κυττάρου κα.
  • Ανάπτυξης ΔεξιοτήτωνΜαθήματα που δεν στοχεύουν στην παροχή επιστημονικής γνώσης στο αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών, αλλά στην καλλιέργεια και ανάπτυξη άλλων δεξιοτήτων των φοιτητών. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι τα μαθήματα επιχειρηματικότητας και ενδεχομένως και οι ξένες γλώσσες.
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Τα προαπαιτούμενα μαθήματα δεν προβλέπονται στο τρέχων Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Βιολογίας ΑΠΘ (2012). Οι διδάσκοντες συστήνουν να υπάρχουν βασικές γνώσεις από μαθήματα όπως: Φυσιολογία Φυτών, Ωκεανογραφία, Κυτταρολογία και Ιστολογία.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Κατανόηση βασικών θεμάτων που αφορούν στην αντίδραση χερσαίων και υδρόβιων φυτών σε αβιοτικές καταπονήσεις (π.χ.υδατική καταπόνηση,αλατότητα,μέταλλα,ανεπάρκεια φωτός και οξυγόνου, υπέρβαση και έλλειψη θρεπτικών αλάτων,υπεριώδη ακτινοβολία), καθώς και την απόκριση(μορφολογικές, φυσιολογικές και βιοχημικές προσαρμογές, αλλά και τους μηχανισμούς-στρατηγικές έναντι έναντι των καταπονήσεων αυτών.
Οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με χαρακτηριστικά παραδείγματα επιδράσεων περιβαλλοντικών παραγόντων στη φυσιολογία των φυτών,με τεχνικές μελέτης των οικοφυσιολογικών αποκρίσεων των φυτών(πχ φθορισμός, φασματοφωτομετρία, μετρήσεις μετάλλων) και τέλος θα ευαισθητοποιηθούν σε θέματα ανθρωπογενών επεμβάσεων σε χερσαία και θαλάσσια περιβάλλοντα.Πρακτική εργαστηριακών δεξιοτήτων, εκπόνηση και παρουσίαση εργασιών, εξοικείωση στην αναζήτηση βιβλιογραφίας, μελέτη βιβλίων και άρθρων,συνεργασία σε ομάδες.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντίδραση χερσαίων και υδρόβιων φυτών σε αβιοτικές καταπονήσεις. Στρατηγικές και μηχανισμοί των φυτών έναντι αβιοτικών καταπονήσεων. Υδατική καταπόνηση (αντοχή των φυτών στην ξηρασία και στον παγετό). Επιπτώσεις της αλατότητας στα φυτά και μηχανισμοί προσαρμογής και αντοχής σε αλατούχα εδάφη. Ωσμωτική ρύθμιση και ο ρόλος της στην ανθεκτικότητα στην ξηρασία και την αλατότητα. Καταπόνηση από έλλειψη οξυγόνου. Ακραίες θερμοκρασίες και προσαρμογή των φυτών. Οξειδωτικό στρες. Όξινη βροχή και οι επιπτώσεις της. Επιβλαβής επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας. Βαρέα μέταλλα: Διαθεσιμότητα των ιόντων και ο ρόλος τους στο μεταβολισμό των φυτών, απόκριση των φυτών (μορφολογικές, φυσιολογικές και βιοχημικές προσαρμογές, μηχανισμοί και στρατηγικές έναντι της τοξικής δράσης των μετάλλων. Υπερσυσσώρευση μετάλλων και η οικολογική της σημασία. Καταπόνηση από ανεπάρκεια και περίσσεια φωτός και θρεπτικών αλάτων σε υδρόβια μακρόφυτα.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Παρουσιάσεις σε Power point, χρήση ηλεκτρονικών βάσεων δεδομένων και ηλεκτρονική επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες Ώρες ΔιδασκαλίαςΣυνολικός για το εξάμηνο χρόνος απασχόλησης των φοιτητών στην τάξη, το εργαστήριο, το πεδίο κλπ. Δεν συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος προσωπικής μελέτης των φοιτητών. Φόρτος ΕργασίαςΣυνολικές για το εξάμηνο ώρες που πρέπει να αφιερώσουν οι φοιτητές για την αντίστοιχη μαθησιακή δραστηριότητα. Συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος στην τάξη, το εργαστήριο, το πεδίο κλπ. Πιστωτικές ΜονάδεςΟι πιστωτικές μονάδες (ECTS) της αντίστοιχης μαθησιακής δραστηριότητας. Κάθε πιστωτική μονάδα αντιστοιχεί σε 25 με 30 ώρες φόρτου εργασίας των φοιτητών. ΑτομικάΓια τη μαθησιακή δραστηριότητα δεν απαιτείται συνεργασία μεταξύ των φοιτητών ΟμαδικάΓια τη μαθησιακή δραστηριότητα οι φοιτητές συνεργάζονται σε ομάδες ErasmusΗ μαθησιακή δραστηριότητα προσφέρεται στους φοιτητές των προγραμμάτων ανταλλαγής
Διαλέξεις 26
Εργαστηριακή Άσκηση 27
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων 6
Σύνολο 59
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1.Γραπτή εξέταση στην ύλη του μαθήματος (80% του τελικού βαθμού). Εξέταση με δοκιμασία πολλαπλών επιλογών και απάντηση σε ερωτήσεις γνώσης ή κρίσης.
2. Εργαστηριακή άσκηση (πειραματική διαδικασία,εκπόνηση και παρουσίαση εργασιών σε ομάδες, εξοικείωση στην αναζήτηση βιβλιογραφίας, μελέτη βιβλίων και άρθρων)(20% του τελικού βαθμού).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (ΣυμπερασματικήΗ συμπερασματική αξιολόγηση (για βαθμολόγηση) αναφέρεται στην αξιολόγηση της μάθησης και εκφράζει την ανάπτυξη που παρουσίασαν οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος.)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (ΣυμπερασματικήΗ συμπερασματική αξιολόγηση (για βαθμολόγηση) αναφέρεται στην αξιολόγηση της μάθησης και εκφράζει την ανάπτυξη που παρουσίασαν οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος.)
  • Γραπτή Εργασία (ΣυμπερασματικήΗ συμπερασματική αξιολόγηση (για βαθμολόγηση) αναφέρεται στην αξιολόγηση της μάθησης και εκφράζει την ανάπτυξη που παρουσίασαν οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος.)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Προτείνεται επιλογή των παρακάτω συγγραμμάτων(ΕΥΔΟΞΟΣ)
Βιβλίο [557]: ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑΠΟΝΗΣΕΩΝ ΤΩΝ ΦΥΤΩΝ, Γεώργιος Α. Καραμπουρνιώτης
Βιβλίο [329]: ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΦΥΤΩΝ, ΡΟΥΜΠΕΛΑΚΗ-ΑΓΓΕΛΑΚΗ ΚΑΛΛΙΟΠΗ (επιμ.)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Επιπλέον δίνονται σε ηλεκτρονική μορφή: 'Σημειώσεις για το Μάθημα της Περιβαλλοντικής Φυσιολογίας Φυτών', 2012. Π. Μαλέα, σελ. 121. καθώς και σύγχρονη ξενόγλωσση βιβλιογραφία.
Τελευταία Επικαιροποίηση
06-09-2013

Θεωρία: 

2

Εργαστήρια: 

3

Συνολικές ώρες ανά εβδομάδα: 

5

Newsletter

Εάν επιθυμείτε να λαμβάνετε τα νέα του τμήματος στο email σας, εγγραφείτε στο newsletter του τμήματος

Επικοινωνία

Γραμματεία Τμήματος Βιολογίας
T.K. 54124 Θεσσαλονίκη

Συνδεθείτε

Το τμήμα Βιολογίας στα social networks.
Ακολουθήστε μας ή συνδεθείτε μαζί μας.