Home
Χαιρετισμός
Γενικές Πληροφορίες
Συμμετοχή
Περιλήψεις - Posters
Πρόγραμμα
Θεσσαλονίκη
Ξενοδοχεία
Επιτροπές
Συμπεράσματα
Sponsors

Η Θεσσαλονίκη, η πόλη με τα πολλά προσωνύμια (πρωτεύουσα της Μακεδονίας, συμβασιλεύουσα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, συμπρωτεύουσα της σύγχρονης Ελλάδας, νύμφη του Θερμαϊκού, πόλη του Αγίου Δημητρίου) ιδρύθηκε το 315 π.Χ. από το βασιλιά της Μακεδονίας Κάσσανδρο, ο οποίος συνένωσε σε μια ενιαία πόλη 26 διάσπαρτες μικρές κώμες και οικισμούς στο μυχό του Θερμαϊκού Κόλπου. Στη νέα πόλη ο Κάσσανδρος έδωσε το όνομα της συζύγου του Θεσσαλονίκης, αδελφής του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Από τα πρώτα κιόλας βήματα της ζωής της η πόλη συγκέντρωσε από τις γύρω αλλά και μακρινότερες περιοχές τα πλέον σημαντικά κοινωνικο-οικονομικά στοιχεία, που επέδρασαν έντονα στη διαμόρφωση της φυσιογνωμίας της. Έτσι, η νέα πόλη της Θεσσαλονίκης σύντομα απόκτησε μεγάλη οικονομική και πολιτική δύναμη και έγινε η σπουδαιότερη πόλη της Μακεδονίας και το πρώτο εμπορικό λιμάνι της. Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στο σταυροδρόμι ηπείρων και πολιτισμών και στο πέρασμα των αιώνων έζησε τη δύναμη και τη δόξα των Μακεδόνων, την ισχύ της Ρώμης, το μεγαλείο και τη λαμπρότητα του Βυζαντίου. Έζησε όμως και τη μεγάλη νύκτα της τουρκοκρατίας που διήρκεσε σχεδόν πέντε αιώνες (1430-1912).




Όμως, παρόλη τη σημαντική πολιτική και οικονομική σημασία της, η Θεσσαλονίκη δε φαίνεται ότι απόκτησε τη "συμπάθεια" των βασιλιάδων του μακεδονικού κράτους, οι οποίοι και μετά την ανάπτυξη της νέας πόλης εξακολούθησαν να έχουν την έδρα τους στις Αιγές και στην Πέλλα. Τα πολιτικά πρωτεία θα τα πάρει η πόλη στα ρωμαϊκά χρόνια, τότε δηλαδή που φτάνει σε μεγάλη ακμή και ο ρωμαίος στρατηγός Αιμίλιος Παύλος την ονομάζει πρωτεύουσα της Μακεδονίας και Ηπείρου.

Στους ρωμαϊκούς χρόνους, το 50 μ.Χ., επισκέφθηκε την πόλη ο Απόστολος των Εθνών Παύλος και κήρυξε τη νέα θρησκεία, και αργότερα έστειλε στους χριστιανούς κατοίκους της τις δύο γνωστές επιστολές του "προς Θεσσαλονικείς", που είναι από τα παλαιότερα μνημεία της χριστιανικής γραμματείας.

Κατά τους βυζαντινούς χρόνους η Θεσσαλονίκη έγινε το δεύτερο πνευματικό και καλλιτεχνικό κέντρο της αυτοκρατορίας - ύστερα από την Κωνσταντινούπολη. Μεγάλες μορφές της θρησκείας, της επιστήμης και της τέχνης συνδέονται με το βυζαντινό παρελθόν της: ο νομομαθής Πέτρος Μάγιστρος, ο επιγραμματοποιός Μακεδόνιος Ύπατος, ο υμνογράφος αρχιεπίσκοπος Ιωσήφ, ο Λέων ο Μαθηματικός, ο ιστορικός Ιωάννης Καμενιάτης, ο αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης Ευστάθιος, πολύγραφος ομηριστής και ανθρωπιστής, ο φιλόλογος Θωμάς Μάγιστρος, ο νομοδιδάσκαλος Κωνσταντίνος Αρμενόπουλος, συντάκτης της "Εξαβίβλου", ο θεολόγος Γρηγόριος Παλαμάς, αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης, και άλλοι. Στην ίδια περίοδο έχουν ξεχωριστή θέση οι ιεραπόστολοι αδελφοί Κύριλλος και Μεθόδιος, που διέδωσαν το Χριστιανισμό στους Σλάβους και επινόησαν, για την ευόδωση του ιεραποστολικού τους έργου, ιδιαίτερη γραφή, την κυριλλική.

 

 

Αργότερα, όταν η Θεσσαλονίκη πρώτα (1430) και έπειτα η Κωνσταντινούπολη (1453), τα δύο κύρια πνευματικά κέντρα στην Ανατολή, υπέκυψαν στην τουρκική επιδρομή, ανάμεσα στους Έλληνες ανθρωπιστές που ζήτησαν καταφύγιο στη χριστιανική δύση και μεταφύτευσαν εκεί την ελληνική παιδεία, δύο ήταν Θεσσαλονικείς, ο Θεόδωρος Γαζής και ο Ανδρόνικος Κάλλιστος. Και κατά την τουρκοκρατία, μολονότι οι καιροί ήταν πολύ δύσκολοι, λειτουργούσαν στην πόλη ελληνικά σχολεία, που συντηρούσαν έστω και αμυδρή την παράδοση της ελληνικής παιδείας, ως την απελευθέρωσή της στις 26 Οκτωβρίου 1912, την επέτειο εορτή του πολιούχου της Αγίου Δημητρίου. Όμως, το 1917 η καταστροφική πυρκαγιά εξαφανίζει το κέντρο της Θεσσαλονίκης και μαζί του ένα μεγάλο μέρος της κληρονομιάς της. Χάνονται κτίσματα απίθανης αρχιτεκτονικής αισθητικής. Ο περίφημος Γάλλος πολεοδόμος Ερνέστος Εμπράρ καλείται να σχεδιάσει μια νέα σύγχρονη πόλη με προοπτική και μέλλον, δυστυχώς όμως τα σχέδιά του ελάχιστα εφαρμόστηκαν. Την περίοδο 1922-24, μετά τη μικρασιατική καταστροφή και τη σύμβαση για την ανταλλαγή των πληθυσμών, φτάνουν στη Θεσσαλονίκη χιλιάδες πρόσφυγες, που έμελλε να αποτελέσουν τον πυρήνα για ανάπτυξη και πρόοδο.

Νέα περίοδος για την υλική και πνευματική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης αρχίζει από την απελευθέρωσή της από τον τουρκικό ζυγό το 1912. Η Θεσσαλονίκη γίνεται ο κύριος οικονομικός, πολιτικός και πολιτιστικός πόλος της Βόρειας Ελλάδας και η δεύτερη σε μέγεθος και σημασία πόλη της χώρας. Σήμερα η Θεσσαλονίκη έχει πληθυσμό που πλησιάζει το 1.300.000 και αποτελεί έδρα του Υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης, Μητροπόλεως, Εφετείου και άλλων αρχών διοίκησης. Χαρακτηριστικά της ανθηρής οικονομίας της Θεσσαλονίκης, που είναι ένα από τα πιο σημαντικά εμπορικά και συγκοινωνιακά κέντρα στη Μεσόγειο, αποτελούν το λιμάνι της, που με την Ελεύθερη Ζώνη του εξυπηρετεί και άλλες βαλκανικές χώρες, το διεθνές αεροδρόμιο, ο σιδηροδρομικός σταθμός, η διεθνούς ενδιαφέροντος βιομηχανική περιοχή και η Διεθνής Έκθεσή της.

Η πόλη σήμερα είναι πλούσια σε αρχαιολογικά και ιστορικά μνημεία. Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν από τη ρωμαϊκή περίοδο η Αψίδα του Γαλερίου (περισσότερο γνωστή ως Καμάρα), η Ροτόντα, τα Ανάκτορα και ο Ιππόδρομος. Ο Λευκός Πύργος, το σύμβολο της Θεσσαλονίκης, εκπροσωπεί τη σύντομη περίοδο της Ενετοκρατίας. Από τη βυζαντινή εποχή σώζονται και είναι κοσμήματα της πόλης ναοί που αντιπροσωπεύουν τις διάφορες περιόδους της βυζαντινής τέχνης, πλούσιοι σε εξαίρετα ψηφιδωτά και τοιχογραφίες: ο Αγιος Δημήτριος, η Αχειροποίητος, η Αγία Σοφία, οι Αγιοι Απόστολοι, η Αγία Αικατερίνη, η Παναγία Χαλκέων, ο Αγιος Νικόλαος ο Ορφανός, ο Προφήτης Ηλίας, η Μονή Βλατάδων, ο Όσιος Δαυίδ. Διατηρείται ακόμη μεγάλο μέρος από τα τείχη της πόλης και τα περίφημα Κάστρα, που συνδεόντουσαν με το Λευκό Πύργο. Αξιόλογη από εθνική, πνευματική και καλλιτεχνική άποψη στάθηκε η αδιάκοπη επαφή και αλληλεπίδραση ανάμεσα στο Αγιο Όρος και στην πρωτεύουσα της Μακεδονίας.

 

 

Εκτός από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, για τη δημιουργία ευρύτερου πνευματικού κλίματος στη Θεσσαλονίκη συμβάλλουν πολυάριθμα ιδρύματα: το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, τα μουσεία Αρχαιολογικό, Βυζαντινό, Λαογραφικό, Μακεδονικού Αγώνα, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, η Δημοτική Πινακοθήκη, η συλλογή Λευκού Πύργου, το Κρατικό Ωδείο, το Κρατικό Θέατρο, η Κρατική Ορχήστρα, η Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, το Βαφοπούλειο Πνευματικό Ίδρυμα, το Ίδρυμα Μελετών της Χερσονήσου του Αίμου, και άλλες πνευματικές και καλλιτεχνικές δομές. Υπάρχουν επίσης θεσμοθετημένα φεστιβάλ, όπως τα "Δημήτρια", το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, διεθνείς μουσικές ημερίδες κ.ά.

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης εκτίθενται αρχαία ευρήματα, προϊστορικά αντικείμενα, κλασικά και ρωμαϊκά γλυπτά και ψηφιδωτά.

Η Θεσσαλονίκη γιγαντώνεται από κάθε άποψη. Η γεωγραφική θέση της, η μακραίωνη λαμπρή ιστορία της, οι εξελίξεις στα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη και οι προοπτικές που διαγράφονται πολύ σύντομα θα αποδώσουν στην πόλη του Αγίου Δημητρίου την αίγλη και τη λαμπρότητα του ένδοξου παρελθόντος.

Χρήσιμοι Σύνδεσμοι

Δήμος Θεσσαλονίκης

Λεωφορειακές γραμμές

Thessaloniki.org


Home | Χαιρετισμός | Γενικές Πληροφορίες | Συμμετοχή | Περιλήψεις - Posters | Πρόγραμμα | Θεσσαλονίκη | Ξενοδοχεία | Επιτροπές | Συμπεράσματα | Sponsors

 Copyright
Π.Ε.Β. 2008
For questions regarding this Web site contact here.
Last updated: 29-Σεπ-2008 12:34.